Téma mesiaca

Kontakt

1. Komunikácia lekár - pacient

Kvalita vzťahu a komunikácie s vašim lekárom má výrazný vplyv na zvládanie ochorenia a liečby. Lekár na Vás môže pôsobiť upokojujúco, ale aj traumatizujúco. Svojim prístupom zmenšiť vaše obavy a úzkosť, ale aj ich vystupňovať. Nie len tým, ČO vám hovorí, ale najmä AKO s vami hovorí. Ak chýba v liečbe ľudský faktor a vzájomná dôvera, nie je kompletná. Ak je k vám váš lekár otvorený a súčasne citlivý, ak s vami vedie dialóg a zaujíma ho váš názor, ak sa zaujíma o to ako sa cítite, určite ste u toho „pravého“ (predpoklad číslo jeden je, samozrejme, to, že vás správne lieči).

Ak ste plní pochybností, obáv a váš lekár nemá čas alebo záujem vás upokojiť, ak ho nezaujíma, ako sa cítite, ani váš názor, ak s vami komunikuje nezrozumiteľným alebo necitlivým spôsobom, vždy sa ponáhľa a pod., mali by ste zvážiť, či je pre vás ten pravý. Pretože bez dôvery, že vášmu lekárovi na vás záleží, sa náročná liečba zvláda len veľmi ťažko.

Biopsia ukázala, že znamienko, ktoré mi vyoperovali metastázovalo do pravej uzliny. Bol to šok. Vedela som, že keď melanóm metastázuje, je to vážne. Lekár, ktorý ma v tom čase liečil, mi vecne oznámil, že tento typ rakoviny sa vracia, ale imunoterapia mi môže o niečo predĺžiť život. Poznamenal, že keďže som ekonómka, viem si zrátať „pre a proti“ tak sa mám rozhodnúť. Ani náznak záujmu, ani náznak emócie. Mala som malé dieťa, nebola potrebná žiadna zložitá matematika, aby som pochopila, že imnuterapia je moja šanca. Začala som teda brať liečbu a súčasne som sa rozhodla zmeniť lekára. To bol prvý pozitívny moment obratu v mojej situácii. Keď som sa svojej novej lekárky spýtala, či je niekto, komu sa toto ochorenie nevrátilo, odpovedala, že áno. A keď som pátrala po štatistikách, povedala mi: „Vykašlite sa na štatistiky“. To boli dve vety, ktoré ma naštartovali k tomu, aby som začala robiť pre svoje vyliečenie všetko...

(Z knihy Keď do života vstúpi rakovina)

Ak má byť váš vzťah s lekárom v rovine partnerskej spolupráce, nečakajte ústretovosť len z jeho strany. Pre dobrú komunikáciu môžete veľa urobiť aj vy sami.

Viete, čo robí ťažkosti lekárom pri komunikácii s pacientmi a ich liečbe?

  • Zahmlené, nepresné informovanie o zdravotných ťažkostiach;
  • Nedisciplinovanosť počas liečby a nedodržiavanie odporúčaní v životospráve;
  • Pasívny postoj k liečbe a nepreberanie zodpovednosti za svoje zdravie.

Ak váš čaká dôležitý rozhovor s vašim lekárom, vopred sa naň pripravte:

  • Absolvujte ho v sprievode niekoho blízkeho. Bude vám oporou a „druhým uchom“ pre prípad, že by ste si všetky informácie od lekára nezapamätali.
  • Napíšte si v bodoch, čo chcete lekárovi povedať a otázky, ktoré mu chcete položiť.
  • Ak potrebujete doplňujúce informácie alebo nerozumiete tomu, čo vám lekár povedal, pýtajte sa. Byť dobrým pacientom neznamená nič sa nepýtať a o nič sa nezaujímať.
  • Svoje otázky, obavy a očakávania formulujte konkrétne a zrozumiteľne.
  • Na záver rozhovoru vlastnými slovami zhrňte ako ste informácie lekára pochopili a čo z nich pre vás vyplýva. Znižujete tým riziko nedorozumenia v komunikácii.

« späť

Pridať na:
Pridať na Facebook! pošli na vybrali.sme.sk Vytlačiť!