Téma mesiaca

Kontakt

Rozhovor s pani Evou Kováčovou, výkonnou riaditeľkou Ligy proti rakovine

Najkomplexnejšie aktivity pre pacientov zastrešuje Liga proti rakovine. Na tému akú pomoc pacientom poskytuje, aké aktivity organizuje a tiež o tom, ako vníma prijímanie pomoci a služieb samotnými pacientmi, sme hovorili s riaditeľkou LPR Ing. Evou Kováčovou.

1. Pani riaditeľka, v čom môže byť z Vášho pohľadu pre pacienta pacientska organizácia prínosom?

Pacientska organizácia môže znamenať pre pacienta veľmi veľa... Združuje ľudí, ktorí majú rovnaký problém, postihlo ich rovnaké „nešťastie“ v podobe ťažkého ochorenia. Môžu si povedať to, čo nikomu inému nepovedia, posťažovať niekomu, kto rozumie ich problému, pretože s ním má osobnú skúsenosť. Dokážu sa preto navzájom pochopiť, čo prináša úľavu, ale aj si poradiť. Dokonca môžu hľadať spoločné riešenie tam, kde by individuálne neuspeli – mám na mysli dožadovanie sa zmeny legislatívy v oblasti zdravotníctva či v oblasti sociálnej pomoci.

2. Aké aktivity/služby ponúka Liga proti rakovine (LPR) pacientom?

Aktivít pre pacientov je naozaj veľa, spomeniem aspoň tie, ktoré sú najviac žiadané a využívané.

  • Telefonické, osobné poradenstvo a poradenstvo cez internet prostredníctvom Linky pomoci LPR.
  • Rehabilitačné služby (k dispozícii v Centrách pomoci v Bratislave a Košiciach).
  • Týždenné rekondičné pobyty pre dospelých onkologických pacientov a tábory (letné, zimné, jarné) pre detských onkologických pacientov.
  • „Náhradné domovy“ pre rodičov hospitalizovaných detských onkologických pacientov (v Bratislave, Banskej Bystrici a aktuálne v Košiciach).
  • Preventívne i odborné prednášky pre pacientov a širokú verejnosť ako aj informácie a informačné brožúry k jednotlivým diagnózam.
  • Psychologická poradňa (v Centre pomoci v Bratislave k dispozícii každý piatok).
  • Finančná výpomoc onkologickým pacientom, ktorí sa v dôsledku ochorenia ocitli v hmotnej núdzi.
  • Poskytovanie prostriedkov na modernizáciu prístrojového vybavenia slúžiaceho na vyšetrenie pacientov či zlepšenie ich komfortu počas hospitalizácie a tiež podpora paliatívnych a hospicových služieb pre pacientov v pokročilom štádiu ochorenia, ktoré nie je možné vyliečiť.

3. Ktorá skupina pacientov (v liečbe, po liečbe a pod.) Vašu pomoc najčastejšie vyhľadáva a o čo je najväčší záujem?

Najčastejšie sa ohlasujú pacienti tesne po skončení liečby, ktorí kontaktujú linku pomoci v čase, kedy prežívajú náročný prechod zo "stereotypu" liečby späť do bežného života. V tomto období potrebujú regenerovať nielen svoje telo po náročnej liečbe, ale aj svoje emocionálne prežívanie a laicky povedané "upratujú" vo svojom živote, snažia sa nájsť pre seba optimálny spôsob, akým budú žiť ďalej svoj život.

Ďalšou skupinou sú pacienti alebo ich príbuzní, ktorí sa práve dozvedeli diagnózu, prípadne tí, u ktorých vzniklo po lekárskom vyšetrení podozrenie na onkologické ochorenie. Potrebujú sa najmä zveriť so svojimi obavami a strachom z toho, čo ich v najbližšej budúcnosti čaká (liečba, dlhodobá práceneschopnosť, zmeny v životnom štýle atď.).

4. Pred rokom ste otvorili prvé Centrum pomoci v Bratislave a tento rok v máji Centrum pomoci v Košiciach. Aké máte doteraz skúsenosti s využívaním aktivít, ktoré v nich pacientom ponúkate?

Centrá pomoci sme otvorili s nadšením a úmyslom vytvoriť miesto, ktoré bude slúžiť pacientom v liečbe i po nej, ale zároveň s cieľom ponúknuť miesto, ktoré bude poskytovať informácie a rady pre tých, ktorí si uvedomujú závažnosť onkologického ochorenia a chcú urobiť všetko preto, aby sa mu vyhli – teda dbať o prevenciu. Naplánovali sme cielené aktivity (rehabilitačné služby, poradenstvo a informácie na Linke pomoci) ako i tzv. voľnočasové, záujmové aktivity (kreatívne kurzy, spoločenské podujatia, odborné prednášky iné). Spočiatku ľudia pristupujú k našim ponúkaným službám a aktivitám opatrne, s nedôverou a otázkami, či je to naozaj všetko „zadarmo“. Ako sa zoznamujú a osobne si overia, že to, čo ponúkame, je naozaj pre nich, „zadarmo“ a „šité na mieru“ podľa ich návrhov či záujmov, sú za túto možnosť veľmi vďační.

Po roku fungovania centra v Bratislave môžeme konštatovať, že pacienti oceňujú prínos týchto služieb a aktivít a ich záujem o ne stúpa. Mať napríklad k dispozícii na Linke pomoci lekára, ktorý má na Vás čas, individuálne sa Vám venuje a vysvetlí všetko, čo potrebujete – to je veľmi vzácne a oceňované. Záujem je aj o služby fyzioterapeuta, ale aj voľnočasové programy a spoločenské podujatia si už našli u pacientov svoje miesto, pretože ponúkajú relax, oddych či vzdelanie.

5. V čom vidíte problém, že niektorí pacienti nemajú o aktivity, ktoré Centrum pomoci ponúka, záujem? A sú niektoré aktivity, ktoré považujete pre pacientov za prínosné a napriek tomu sú využívané málo?

Sú pacienti, ktorí sa po ukončení liečby snažia zaradiť do bežného života - práca, rodina, vzťahy, „zabudnúť“ na to, čo prežili a nemať s ničím, čo toto obdobie pripomína, kontakt. S tým sa bohužiaľ spája aj nezáujem o aktivity či formy pomoci, ktoré ponúkame v centre a ktoré by pre nich mohli byť prínosné a nápomocné v zvládaní tohto náročného obdobia. Samozrejme, každý si hľadá svoj najlepší spôsob ako sa s ochorením či obdobím po ňom vyrovnať.

Inú skupinu tvoria pacienti, ktorí vítajú aktivity centra ako prínos pre posilnenie tela po náročnej liečbe (pilates, joga...). Teší ich, ak sa naučia niečo nové, čo môžu využiť aj vo svojich domácnostiach či živote (angličtina, ručné práce, kreatívne techniky). Všetky tieto činnosti zároveň napomáhajú odbúravaniu napätia a odvádzajú od myšlienok na chorobu. Pacienti pri návštevách centra získavajú nové kontakty, vznikajú priateľstvá, pričom miera, do akej pritom odhalia svoje vnútorné prežívanie či povedia o ťažkostiach ktoré prežívajú je na ich rozhodnutí. Na druhej strane, práve táto, u našich pacientov pomerne častá, potreba zachovania anonymity svojho prežívania je dôvodom, prečo napríklad skupinové stretnutia s pacientmi za účasti psychológa alebo liečebného pedagóga sú málo využívané a je ich náročné zorganizovať vo vyššom počte účastníkov. A pritom skúsenosti zo zahraničia potvrdzujú, že takáto forma pomoci, kde pacienti môžu hovoriť o tom čo ich trápi, čo v súvislosti s ochorením prežívanú a ďalších témach, ktoré sami otvoria, je pre zvládanie ochorenia a obdobia po liečbe veľmi prínosná.

6. Kde ešte vidíte ešte rezervy z Vašej strany a čo plánujete do budúcnosti?

Našou úlohou je pripravovať zaujímavé programy, ponúkať poradenstvo a pomoc onkologickým pacientom v rôznych formách a robíme to najlepšie ako vieme. Tu sú pre nás najlepšou vizitkou spokojní návštevníci centier pomoci, ktorí naše služby na základe osobných skúseností odporúčajú ďalším. Plánujeme posilniť komunikáciu s pacientmi priamo na miestach, kde ich je najviac, teda v onkologických ústavoch, ambulanciách - priamo cez lekárov a sestričky. Zvažujeme a pripravujeme aj vysielanie dobrovoľníkov na tieto miesta, ktorí by informovali o aktivitách a ponuke centier pomoci. Našou ďalšou „úlohou“ je posilňovať oblasť výchovy k prevencii, preto sme popri projekte „Onkologická výchova“, fungujúcom na 60 školách v rámci Slovenska, rozbehli série edukačno-informačných preventívnych prednášok priamo v Centre pomoci v BA predovšetkým pre mladú generáciu, aby mladí ľudia mali možnosť v budúcnosti znížiť nepriaznivé štatistiky vývoja v náraste onkologických ochorení tým, že budú vedieť ako sa o seba a svoje zdravie postarať.

V prvej polovici roka 2010 plánujeme otvoriť Centrum pomoci v Martine. A zaujímavý projekt, ktorý v súčasnosti pripravujeme, vytvorenie siete psychosociálnej pomoci a poradenstva v 17 slovenských mestách, v ktorých má LPR svoje organizačné zložky. Jeho cieľom je, aby mali pacienti možnosť konzultovať svoje ťažkosti so psychológom, ktorý bude pre nich bezplatne k dispozícii vo vyhradenom čase, minimálne 1x týždenne na 2-3 hodiny.

7. Chceli by ste niečo pacientom odkázať?

Jednoduchý a úprimný odkaz: sme tu pre Vás. Centrá pomoci budujeme preto, aby boli pre Vás prínosom. Aby Vám v čase, ktorý vo Vašom živote možno nie je ideálny, ale treba ním prejsť najlepšie sa dá, poskytli služby a aktivity, ktoré Vám pomôžu toto obdobie zvládnuť. Želáme Vám, aby ste mali vždy veľa síl riešiť všetky problémy – tie v bežnom živote i tie, ktoré sa mu vymykajú. Našli odvahu podeliť sa s tým, čo Vás trápi a tak uvoľnili priestor vo svojej duši všetkým krásnym a príjemných chvíľam a spomienkam, ktorých býva v živote každého určite dosť, len ich nenechajme zabudnuté...

Snáď vás slová pani riaditeľky posmelia k tomu, aby ste niektorú pacientsku organizáciu či klub LPR navštívili – či už prostredníctvom internetových stránok, alebo účasťou na niektorej z ich vzdelávacích či záujmových aktivít. O tom, či je táto forma pomoci pre Vás prínosom alebo uprednostníte inú cestu, sa najsprávnejšie rozhodnete na základe osobnej skúsenosti.

Centrum pomoci Bratislava
Brestová 6
Bratislava-Ružinov
www.lpr.sk

Viac informácii o službách, ktoré ponúka bratislavské Centrum pomoci nájdete tu.

Centrum pomoci Košice
Paulíniho 63
Košice-Železníky
www.lpr.sk

Viac informácii o službách, ktoré ponúka košické Centrum pomoci nájdete tu.

« späť

Pridať na:
Pridať na Facebook! pošli na vybrali.sme.sk Vytlačiť!