Téma mesiaca

Kontakt

Prvá vzdelávacia aktivita Slovenskej onko-psychologickej spoločnosti

Tento mesiac sa udiala pozitívna vec, z ktorej budete mať určite radosť aj vy, pacienti, a vaši najbližší. V rámci Slovenskej onko-psychologickej spoločnosti, ktorú sme spolu so Zuzkou Truplovou pred pár mesiacmi založili, sa nám podarilo zrealizovať prvý celodenný workshop pre onkológov na tému Komunikácia s onkologickým pacientom a jeho príbuznými. Je to prvý projekt tohto druhu, ktorý za podpory spoločnosti Roche Slovensko realizujeme spolu s kolegom Mgr. Alešom Bednaříkom, odborníkom na tréning komunikácie, v rámci celého Slovenka („premiéra“ bola v Martine, ďalšie tréningy prebehnú v Košiciach a na jeseň v Bratislave). Cieľom projektu je pomôcť lekárom skvalitniť komunikáciu s pacientom a jeho príbuznými. Pretože nie len obsah, ale aj spôsob, akým lekár informácie podáva, pôsobí na psychiku pacienta a jeho blízkych. Určite aj z vlastnej skúsenosti potvrdíte, že to ako sa cítite počas rozhovoru s lekárom a následne po ňom závisí nie len od toho ČO sa dozviete, ale aj od toho AKO vám je informácia podaná. A že nezáleží len na odbornosti vášho lekára, ale aj na tom, ako k Vám pristupuje po ľudskej stránke. Viaceré zahraničné výskumy potvrdili, že pre spokojnosť pacienta a jeho dobré zvládanie liečby je dôležitá nie len odbornosť lekára, ale aj jeho ľudské kvality a komunikačné schopnosti. Naši lekári však v oblasti komunikácie s pacientom nemajú počas štúdia medicíny žiadne vzdelávanie ani tréning a tak sa musia spoliehať na vlastné schopnosti a skúsenosť. Avšak podávať také závažné informácie, aké často krát musia zdeľovať onkológovia svojim pacientom a ich rodine, bez toho, aby boli zorientovaní v tom, čo pacient v takejto situácii prežíva, ako asi môže reagovať a prečo, čím je možné mu pomôcť situáciu zvládnuť a čím zhoršiť, čo potrebuje a čo mu naopak v komunikácii chýba, je veľmi náročné (a preto nie vždy zvládnuté v prospech pacienta). Toto všetko boli témy, ktoré sme s onkológmi v Martine preberali. A boli sme veľmi milo prekvapení ich úprimným záujmom a snahou vypočuť si čo by pomohlo vašu vzájomnú komunikáciu zlepšiť. Štart sa nám teda podaril, odozvy zo strany onkológov boli veľmi pozitívne, z čoho sa tešíme.

Naši lekári teda urobili v tomto smere krok smerom k Vám. Rozhovor je však interakcia a na to aby bol kvalitný je vždy potrebná snaha oboch strán – teda aj vás, pacientov a rodinných príslušníkov. Aj keď je pochopiteľné, že v strese, v ktorom sa väčšina z vás pri rozhovore s lekárom nachádza, nie je ľahké sa skoncentrovať na to, čo chce človek povedať a čo sa spýtať. Preto je dôležité aby ste sa na rozhovor s lekárom pripravili. Aby ste dokázali zrozumiteľne, v krátkych vetách naformulovať svoje ťažkosti a otázky na ktoré by ste chceli dostať od lekára odpovede. Aby ste si zabezpečili doprovod v prípade, že sa obávate, že sami rozhovor dobre nezvládnete. Týmto aj Vy môžete napomôcť tomu, aby bol rozhovor s lekárom konštruktívny a zlepšiť jeho výsledok, čo má následne pozitívny dopad na kvalitu vašej spolupráce a celkové zvládanie liečby.

Pridať na:
Pridať na Facebook! pošli na vybrali.sme.sk Vytlačiť!